Video
Arbetsmarknad 8 Oktober, 2018

Handelsbranschen i Sverige kan ta plats globalt

Av: Unionen Opinion

I samband med Handelsrådets dag den 5 oktober släpptes rapporten “Gränslös handel”. Författad av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet som ägs av arbetsmarknadens parter inom handelsbranschen. Rapporten handlar om hur man blir en global e-handelsaktör och ger flera tips om hur man kan lyckas.

Katarina Lundahl är chefskonom på Unionen.  Klicka här så kan du se och höra henne berätta om “Gränslös handel”.

Katarina Lundahl säger att “Sverige har ett stort e-handelsunderskott vilket betyder att vi i Sverige handlar mer från andra länder genom e-handel än vad människor utanför Sverige, handlar från Sverige. Handelsbranschen behöver ta till sig ett internationellt perspektiv för att klara konkurrensen och ta plats på en växande global marknad.”

Att det är särskilt angeläget med satningar på kompetensutveckling och utbildning kommenterar Katarina Lundahl så här: “Unionens kompetensbarometer visar att handelsbranschen är den bransch som satsar allra minst på kompetensutveckling för de anställda. Det behöver vi ändra på för att stärka handelsföretagens konkurrenskraft.”

Tre tips från Katarina Lundahl och rapporten för att lyckas ta plats internationellt:

  1. Inta ett globalt mindset – Att tänka på marknader utanför Sverige redan vid lansering av koncept, affärsmodell och produkt eller tjänst.
  2. Att tänkta lokalt – De lokala förutsättningarna är nyckeln till framgång.
  3. Se till att ha rätt kompetens – annars är risken stor för misslyckanden.

Här kan du läsa rapporten Gränslös Handel i sin helhet på Handelsrådets hemsida. 

Comments are closed.