Därför startade vi pop-upkontor i New York
Nyhet 13 December, 2018

Därför startade vi pop-upkontor i New York

Av: Unionen Opinion

Unionen har alltid testat nya vägar, och vårt pop-up-kontor i New York förra hösten var ett nytt sätt vi testade för att skapa publicitet och uppmärksamhet i Sverige.

– Vår opinionsbildning, reklam och PR bidrar till att vi blir fler medlemmar och därmed ett starkare förbund med ännu större kraft att påverka, säger Unionens samhällspolitiske chef Henrik Ehrenberg.

Vi vet att fler och fler väljer att någon gång arbeta utomlands och vi fångade upp att det finns många fällor och många detaljer som medlemmarna behöver tänka på när de ska förverkliga sina utlandsdrömmar – utan att i förlängningen råka illa ut.

Allra mest populärt är att jobba i New York, vilket var anledningen till att vi startade ett pop-up-kontor där.  Den största gruppen svenskar som arbetar utomlands är personer utsända av sina företag, organisationer eller myndigheter.

Det finns mycket att tänka på inför ditt utlandsäventyr. Därför ville vi berätta vad man ska tänka på inför jobbflytten. Målet var att väcka intresset för fackliga frågor, uppmärksamma vad man måste tänka på för att inte förlora sitt sociala skyddsnät och uppmana till planering av återflytten till Sverige. Vi ville förstås också visa att Unionen har koll på frågor som är angelägna för privatanställda tjänstemän och bredden av aspekter som påverkar deras arbetsliv.

Syftet med pop-up-kontoret i New York var också att skapa media i Sverige och uppmärksamma medlemmar såväl som potentiella medlemmar om att det är bra att jobba utomlands men att man måste tänka efter före. Det handlar om att man tex inte med automatik kan få föräldrapenning om man får barn i samband med att man återvänder till Sverige.

Så hur gick kampanjen?

Kampanjen bidrog till att våra förtroendesiffror bland medlemmar gick upp och flera medier, däribland Dagens Industri, SVT, Metro och VD-tidningen uppmärksammade vår rapport som släpptes inför lanseringen.

En viktig del i vårt kampanjarbete är också att nå ut till våra 650 000 medlemmar och därför skrev vi om vad vi gjorde i USA i våra egna kanaler riktat till medlemmar. I praktiken betyder det att vi nådde ut till hundratusentals människor, säger Ehrenberg.

Hur jobbade ni på plats med kampanjen?

Vi var 9 personer som åkte och alla hade konkreta arbetsuppgifter. Vi turades om att bemanna pop-up-kontoret. Vi arbetade också med genomförandet av och webbsändningen av  seminariet, att anordna och genomföra studiebesök på svenska företag samt producera innehåll till våra sociala kanaler, exempelvis intervjuer med svenskar i New York med konkreta erfarenheter av vad man måste tänka på när det gäller lön och villkor, liksom vad som händer med det sociala skyddsnätet i Sverige när man jobbar utomlands.

Är det dyrt att öppna ett pop-up-kontor i New York?

Det var en kostnadseffektiv kampanj då vi fick låna lokal gratis (till pop-up-kontoret), vi producerade allt innehåll till kampanjen själva och bokade flygbiljetter/hotell enligt vår resepolicy. Vi tog också fram en Novus-undersökning som vi använde för att få insikter om medlemmarnas önskemål och kunskaper i ämnet och kunde sedan använda resultatet för att skapa uppmärksamhet i svensk media och visa på behoven.

När vi följde upp kampanjens effekt såg vi att vi fick fler nöjda medlemmar, som har höjt förtroende för Unionen och tycker att det är värt avgiften att vara medlem. Vilket i förlängningen gör att fler medlemmar väljer att stanna kvar.

Men ska ett fackförbund ägna sig åt att starta pop-up-kontor i andra länder?

Det är värt att tänka på att Unionen är Sveriges största fackförbund, bland annat för att vi tänker nytt, pekar på medlemmarnas vardag, behov och önskemål. Och vi är kända och uppskattade för  vår modiga marknadsföring.

Vi har alltid testat nya vägar, och vårt pop-up-kontor i New York var ett nytt sätt att tänka och skapa publicitet och uppmärksamhet i Sverige i en fråga som många medlemmar funderar på. Vår reklam och PR bidrar till att vi blir fler medlemmar och därmed ett starkare förbund med ännu större kraft att påverka. Det ska vi vara stolta över.

Läs också:

Comments are closed.