Debatt Digitalisering och hållbarhet i handeln
Arbetsmarknad 19 September, 2018

Digitalisering och hållbarhet i handeln

Digitalisering och hållbarhet i handeln – Shadé Jalali

Av: Shadé Jalali

Handeln genomgår stora förändringar genom automatisering och digitalisering. Zalando och Boozt är exempel på två företag som har nästan endast webbaserad handel. Allt fler försöker hänga med i deras digitala och logistiska utvecklingstakt men många är långt efter.  Byggvaruhus, klädesaffärer, vitvaruaffärer, musikinstrument, ekologiska grönsaker-ja, allt finns idag att köpa på nätet.

Vi har inte längre digitaliseringen framför oss- vi är mitt uppe i den snabbaste digitalisering takten. Vi kan köpa nytt, gammalt och begagnat på nätet. Och du kan få din vara som du beställt sent på kvällen, att vara i en postlåda några meter bortifrån din adress morgonen efter.  Det spelar alltså mindre roll om fysiska affärer förlänger sina öppettider. Näthandel erbjuder nästan alltid bättre tillgänglighet. På nätet är affärerna öppna 24 timmar om dygnet och sju dagar i veckan och du kan få hem dina varor utan att ens ha pengar på kontot när du beställer. Kontanter och bankkort “as we know it” har redan börjat ifrågasättas och tester görs på att exempelvis”chippa” människor och förenkla betalningsmetoder på en rad olika sätt.

Den här snabba utvecklingen ställer höga krav på bland annat nya IT-lösningar, logistiklösningar och kommunikationslösningar. När allt fler aldrig loggar ut sig från sina sociala medier så blir dessa kanaler mer angelägna för de säljande företagen än reklamutskick i brevlådan. Och då behövs ny och rätt kompetens. Ändå visar Unionens nya kompetensundersökning att knappt hälften av de anställda inom handeln genomgår kompetensutveckling. Det behövs en ordentlig diskussion om kompetensförsörjning inom handelsbranschen och en strategi för kompetensutveckling inom handelsbranschens företag.

Hållbarhet inom handeln måste även gälla hushållande med de personella resurser som utför jobben. Det behövs mer företagsnära forskning kring vilken sorts kompetens den höga digitaliseringstakten behöver och hur branschen kan ställa och kompetensutveckla befintlig personal- även för de medelstora och små företagen.

Unionen bidrar genom att främja forskningen med hjälp av det partssammansatta Handelsrådet Men vi ser gärna att det görs mer även från statligt håll.

 

Shadé Jalali
Branschutredare för Handeln
Unionens sektion för avtal och politik

Comments are closed.