Hårda arbetspass ger konflikt på charterbolag

Tidigare i kväll avslutades medlingsförhandlingarna utan att medlarna lämnade något bud eftersom de bedömer att parterna står för långt ifrån varandra. Detta betyder att konflikten sannolikt bryter ut i morgon. Vårt mål är ett avtal som hindrar långa schemalagda arbetsveckor på 60 timmar. Detta betyder att den varslade konflikten på charterbolagen TUIfly, Novair och Primera Air som flyger för Fritidsresor, Apollo och Solresor bryter ut i morgon tisdag kl 11.

Vi beklagar att det inte har varit möjligt att komma överens om ett avtal. Vi har förhandlat sedan i höstas utan att arbetsgivarna har kunnat presentera något som helst eget förslag till lösning. De står fast vid att kunna schemalägga arbetspass på upp till 60 timmar på sju dygn. Det är självklart inte rimligt. Vi vill se jämnare arbetsveckor och ett tak på högst 42 timmars inplanerad arbetstid per sju dygn. Det är fullt möjligt att uppnå med bättre planering utan att det blir dyrare.

Unionens medlemmar har rätt till arbetstider som inte riskerar hälsan, som gör det möjligt att få en balans mellan arbete och privatliv och återhämtning mellan arbetspassen. Det är en viktig fråga för medlemmarna, som är beredda att ta strid. Unionen har velat undvika konflikt så långt det är möjligt. Men arbetsgivarna har förhalat en möjlig lösning under lång tid och nu ser inte heller medlarna någon utväg. Därför tvingas vi till konflikt och vi beklagar om passagerare kommer att drabbas av detta.

Läs mitt tidigare blogginlägg om konflikten.

Läs pressmeddelandet.

Mer information samt Frågor och svar.

Media: DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, GP, Helsingborgs Dagblad, Sydsvenska Dagbladet, Expressen2

Bloggat: Lönebloggen, En flygvärdinnas betraktelser

Niklas Hjert

Om Niklas Hjert

Jag är sedan 2009 förhandlingschef på Unionen. Jag vill bidra till att skapa ett arbetsliv som är anpassat för människor och vi är ju alla olika. Som medlem i Unionen ska man känna att man har förutsättningar att utvecklas i arbetslivet och att man har någon på sin sida när man behöver det.

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Maria Linde skriver:

Medlarna gav aldrig något formellt bud igår, eftersom de bedömde att vi och arbetsgivarna stod för långt ifrån varandra. Unionen har förhandlat sedan i höstas men arbetsgivarna har inte kommit med några som helst motförslag. Konflikt är inte vad vi önskar, vårt mål har hela tiden varit att få till ett avtal.

Idag är det alldeles för vanligt att kabinpersonal schemaläggs i 60-timmarspass under en 4-5-dagarsperiod. Det är naturligtvis helt oacceptabelt och en viktig fråga för våra medlemmar, som är beredda att ta strid. Flera säger att de inte känt sig utvilade i flera år.

Våra medlemmar förtjänar rimliga arbetsvillkor och balans mellan arbete och privatliv.
Unionen

Christian Karlsson skriver:

Att kräva 42 timmars vecka känns inte som ett orimligt krav för era medlemmar.
På flera håll diskuteras arbetstidsförkortning med 36 timmars arbetsvecka.
Lycka till!!

GM skriver:

Löjligt att påstå att arbetsgivaren inte bidragit när de, till skillnad från facket, accepterade medlarnas bud. Kom inte och prata om vad som är rimligt. Konflikten är Unionens fel. Skäms på er.

Fjmobile skriver:

Vem skall jag kontakta för att kräva ekonomisk ersättning för att jag drabbas er konflikt?