T:et i HBTQ har kommit ut ur garderoben
Nyhet 31 Mars, 2019

T:et i HBTQ har kommit ut ur garderoben

Av: Unionen Opinion

IBM Sverige vann Unionens HBTQ-pris 2018, för sitt gedigna arbete med dessa frågor – och säger att priset har tagit diskussionen till nya nivåer. För det behövs. Framförallt måste kunskapen om T:et öka, alltså transfrågan.
IBM var tidiga med att lyfta de här frågorna. Redan 1984 la det amerikanska moderbolaget till sexuell läggning i sin ickediskrimineringspolicy. Att IBM så strategiskt jobbar med dessa frågor har både med medmänsklighet och affärsnytta att göra – de ser en tydlig win-win-effekt.
– Vi har alla någon gång känt oss utanför, och inte riktigt accepterats för den man är. Och oavsett om det handlar om att Måns blir retad för sin ärvda rosa jacka på skolgården, eller om Karin får gliringar av kollegor för att hon är gift med Lena, så krymper man som person. När man däremot känner att man får vara med, så både vill och kan man bidra. Forskning visar att om företag jobbar med mångfald och inkludering, så ökar engagemanget hos medarbetarna tre gånger och innovationsgraden fyra gånger. På så sätt hittar vi fler talanger att befordra, säger Marie Nilsson, nordisk mångfaldschef på IBM.

På vilka sätt har frågorna förändrats de senaste tio åren?
– Tidigare var det mycket fokus på homosexuella, men på senare år har t:et, alltså transfrågan, blivit allt starkare. Jag upplever att transpersoner ofta är ännu längre in i garderoben, troligen för att kunskapen i samhället generellt fortfarande är svag. Men när om någon kommer till sin chef och säger att ”jag ska byta kön från man till kvinna”, så behöver vi kunna hantera det. Personen i fråga måste göra sin resa, men hens chef och kollegor behöver också göra sin resa för att kunna hänga med. Individen och hens kompetens är trots allt densamma och något vi vill ta tillvara på.

Att vinna priset, hur har det påverkat er?
– Dels har vi fått mycket uppmärksamhet, vilket är roligt, och själva priset står på första parkett på vår prishylla. Dels har vi fått stor uppmärksamhet internt. Vi är ett företag med en ganska stor andel vita män i kostym, och när de knackar mig på axeln och säger ”fasen, vad roligt att vi vann hbtq-priset” blir jag alldeles varm inombords. För när de känner stolthet och vilja att prata om en fråga som av många upplevs som svår och krånglig, så vet jag att vi har kommit långt. Det lyfter dialogen till fler och oanade nivåer.

Varifrån kommer ditt personliga engagemang?
– Att alla människor har samma värde har alltid varit självklart för mig. Jag har också en närstående person som är gay, och har sett hans steg genom livet och vilken kamp han fått föra för att ha rätten att älska han vill.