SVD Näringsliv – Facket: Du måste vara intresserad
Almedalen 2018 1 Juli, 2018

SVD Näringsliv – Facket: Du måste vara intresserad

Av: Unionen Opinion

I Unionens Snabbpanel som genomfördes i maj/juni 2018 visade det sig att endast två av tio företag prioriterar de anställdas kreativitet för att t.ex. få bredda kompetensen eller uppmuntra innovation. 

Facket på ABB behöver inte oroa sig över att företaget ska halka efter i digitaliseringen. ABB:s ledning har länge haft ett tydligt fokus på frågan, enligt Unionens klubbordförande Krista Andersson på ABB.

– Vi har en vd som driver digitaliseringen väldigt hårt och som ser till att vi hänger med. För ett företag som ABB är det oerhört viktigt. Om vi inte gjorde det skulle vi inte ha de modernaste produkterna och då skulle vi inte kunna hänga med i konkurrensen, säger hon.

Läs hela artikeln HÄR!

 

Fakta: Unionens Snabbpanel
Unionens Snabbpanel består av representanter för Unionens klubbar på företag i stora delar av det privata näringslivet. Denna undersökning genomfördes i maj/juni 2018 och besvarades av 266 klubbar, varav cirka 30 procent på företag med fler än 1 000 anställda i Sverige. I undersökningen är klubbar på företag med sammantaget cirka 350 000 anställda i Sverige representerade. Deltagarfrekvensen var 56 procent.