Ska jag hoppa av flygplanet i luften, eller?
Nyhet 9 December, 2019

Ska jag hoppa av flygplanet i luften, eller?

Av: Unionen Opinion

När man har varit utbränd är det vanligt att man går tillbaka in i jobbet steg för steg, det har visat sig bra för tillfrisknandet. Men i Försäkringskassans värld betyder halvtid fyra timmar om dagen – punkt. Någon annan lösning är otänkbar. Det fick flygvärdinnan Jacqueline Rönnlund lära sig den hårda vägen.  

– Jag förstår faktiskt inte hur Försäkringskassan tänker. Hur ska jag som flygvärdinna kunna jobba halva dagar? Ska jag hoppa av planet efter halva flygningen till Barcelona? undrar Jacqueline.

Jacqueline är kvinnan som trotsade sin flygrädsla och blev flygvärdinna, ”jag tror det handlar om att inte ha kontroll, nu vet jag hur allt funkar ombord.” Hon har jobbat i yrket i fyra år och är fortfarande lika entusiastisk.

– Jag gillar att det inte är ett 8-17-jobb, det är omväxling hela tiden, långa pass men också många lediga dagar. Och kollegorna är underbara, jag älskar alla.

Visst är det också stressigt, ofta är det bara 30 minuters ”turnaround”, där passagerarna ska gå av, flygplanet ska städas och boardas igen.

– Vissa dagar, framförallt när vi är sena, kan man få många negativa kommentarer av passagerare. Tidigare tog jag åt mig, blev ledsen och låg på kvällarna och funderade över vad som hade sagts och vad jag borde ha gjort. Nu har jag fått mer skinn på näsan och vet att vi inte kan göra mer än vårt bästa vad gäller service ombord.

Det var hösten 2017 som kroppen började flagga för att stressen ändå var för stor, Jacqueline kände sig trött för jämnan, även om hon sovit 12 timmar i sträck, hon var lättirriterad och stötte bort vänner och familj för att ligga på soffan. Och vardagssysslor som tvätt och städning sköts upp, ”annars är jag väldigt ordningsam.” Men hon körde ändå vidare i en tanke om att det nog ordnar sig, kanske var det bara vintermörkret som påverkade henne.

– Men i maj och juni 2018 grät jag efter nästan varje flygning. Jag kände inte igen mig själv och kollegor reagerade på att jag inte hade lika mycket glädje och energi som annars. Vissa kände också igen mina symptom, de hade varit i samma situation själva.

I juli 2018 gick Jacqueline till sin husläkare, som sjukskrev henne för utmattning. I september jobbade hon 50 procent, i oktober 75 procent, för att i november vara uppe på heltid igen. Men arbetsgivaren tyckte att hon skulle gå till ”flygläkaren” på företagshälsovården.

– Han kände igen symptomen och sa direkt att jag inte var fit for flight, en flygläkare har ju en helt annan insikt i hur flygningar påverkar kroppen.

De kom överens om att hon skulle vara heltidssjukskriven till i mitten på januari 2019, sedan tog läkaren, arbetsgivaren och Jacqueline tillsammans fram en rehabplan där hon skulle jobba halvtid till slutet på mars, och sedan 75 procent under april och maj. Exakt vad halvtid innebär varierar beroende på vart man flyger, men antal lediga dagar är alltid 21 och sedan fördelas jobbdagarna ut så jämnt som möjligt. Arbetsgivaren försökte fixa så korta pass som möjligt åt Jaqueline, eftersom pass i vanliga fall kan vara 12-13 timmar. Hon kände sig trygg med det här. Men i mitten på april fick Jacqueline brev från Försäkringskassan, där det stod att hon fick avslag på sin ansökan sjukpenning från och med mitten på januari.

– De ville att jag skulle jobba fyra timmar om dagen, fem dagar i veckan. Men hur ska det gå till om man är flygvärdinna? Hur kan de tänka så fyrkantigt? Jag fick en chock, också för att jag därmed inte skulle få ut mer än en halvtidslön under flera månader. Jag som har klarat mig själv sedan jag var 19 blev plötsligt tvungen att ringa min mamma och be om ekonomisk hjälp, det kändes väldigt pinsamt.

Jacqueline tycker också att beslutet är märkligt eftersom hon vet att andra i flygbranschen fått okej på liknande ansökningar om sjukpenning.

– Försäkringskassan hävdar att de måste följa reglerna till punkt och pricka, men uppenbarligen kan reglerna tolkas olika. Bedömningen verkar vara väldigt individuell, och bero på vem som är ens handläggare.

Det var bara för Jacqueline att gå upp på heltid direkt, annars skulle hon förlora sin SGI, sjukpenninggrundande inkomst. Så sedan april har hon jobbat heltid.

– Priset jag betalar för att orka jobba är att jag prioriterar bort mycket av min fritid, som att träffa familj och vänner. Och jag skulle verkligen vilja ta tag i träningen igen, för att bli starkare fysiskt och psykiskt.

Jacqueline har fått hjälp av Unionen med information om hur man gör för att överklaga Försäkringskassans beslut – för överklaga tänker hon göra.

– Inte för att det förändrar så mycket för mig, pengar är inte allt, men för att andra ska slippa hamna i samma sits.

Jacqueline Rönnlund
Ålder: 26.
Familj: Singel.
Bor: Uppsala.
Gör: Flygvärdinna/kabinpersonal.

AV LINDA NEWNHAM
FOTO: PETER KNUTSON