Satsa på innovation – för att det är kul
Nyhet 27 Juni, 2018

Satsa på innovation – för att det är kul

Av: Unionen Opinion

Enligt World Economic Forums årliga undersökning tappar Sverige i konkurrenskraft, men det som gör att vi ändå rankas högt är den tekniska beredskapen och vår förmåga till innovation. Är det innovation som är Sveriges framtida konkurrensmedel?

I World Economic Forums undersökning tappade Sverige en placering senast och är sjua, allt jämt bäst i Norden. Det är uppfattningar om hur Sveriges institutioner fungerar och landets hantering av brott, våld och terrorism som drar ned betyget. Sverige anses däremot vara konkurrenskraftigt avseende makroekonomi, affärsklimat, innovation och teknisk beredskap.

– Min uppfattning är att vi är duktiga och kraftfulla när det gäller innovation i Sverige. Däremot tror jag att vi ligger lite efter när det gäller offentlig sektor, där drar vi inte riktigt nytta av den nya tekniken. Det går lite för långsamt, helt enkelt. Samtidigt känns det som att vi ligger bra till ur ett internationellt perspektiv, menar Magnus Leonhardt, som är Head of Business Strategy & Innovation på Telia.

För honom handlar innovation om att kombinera befintlig kunskap för att skapa nytt värde och bör inte förväxlas med ”invention”.

– Ibland likställer man innovation med att uppfinna saker och då blir det svårt att komma framåt, konstaterar han.

Telia arbetar med innovation på flera nivåer, ofta tillsammans med kunder och partners.

– Vi har en väldigt spännande roll i Sverige. Vi har väldigt många kontaktytor med företag och organisationer och det vi arbetar med är att hjälpa våra kunder att digitalisera sina erbjudanden och sina verksamheter.

Telia har ingen egen forskningsavdelning längre, utan istället en innovationsenhet vars syfte är att kommersialisera olika innovationsprojekt som initieras tillsammans med kunder och partners.

– Vi har som lag att inte börja med affärsplanen, utan vi startar med en idé som testas och om det flyger gör vi ett business case. Vi är glada om en av femton idéer genererar intäkter.

Ett sådant exempel är Telias satsning på drönartrafik tillsammans med Karolinska Universitetssjukhuset.

– Vi jobbar med att skapa digitala motorvägar i luftrummet så att drönartrafik kan struktureras. En konkret tillämpning skulle kunna vara att transportera hjärtstartare. Drönartrafik ökar dramatiskt i Sverige just nu och vårt mobilnät är bra accessnätsstruktur.

Att skapa innovationsprojekt tillsammans med kunder och partners är den bästa relationsbyggaren, enligt Magnus Leonhardt. För Telia är även småskaligheten den vinnande modellen.