Så återhämtar du dig på bästa sätt
Jobbstress 10 April, 2018

Så återhämtar du dig på bästa sätt

Av: Unionen Opinion

För att orka med en vardag med hektiska arbetsdagar, familjeliv, sociala aktiviteter och träningspass krävs en bra strategi för återhämtning. Att ibland ha en hög arbetsbörda är inte farligt – så länge du har utrymme att ladda batterierna däremellan. 

– Något som är viktigt att förstå när man talar om stress och återhämtning är att stress _i sig_ inte är något farligt, eller ens problematiskt. Stress är kroppens sätt att kraftsamla inför upplevelsen av ett yttre hot eller påfrestning. Utan den förmågan skulle människan vara väldigt utlämnad i många situationer. Problem med stress uppstår först när stresspåslagen kommer för tätt eller när vi inte har möjlighet att varva ner mellan dessa tillfällen då kroppen mobiliserar energi. Möjligheten och  förutsättningarna att få återhämtning är helt avgörande för att vi ska hålla oss friska in längden, säger Unionens utredare Mirjam Olsson.

– Återhämtningen som vi vill lyfta är allt från korta pauser under arbetsdagen, den viktiga matrasten, vilan från arbetet under fritiden, sömnen och semestern. Och det här handlar inte om att vi säger till dig som enskild person att du minsann ska klämma in återhämtning i ett kanske redan hektiskt arbetsliv. Det handlar om att arbetsgivaren ska skapa förutsättningar för rast och paus under arbetsdagen. Att arbetsgivaren borde göra det tydligt när du behöver vara tillgänglig för arbetet, så att du verkligen kan lägga undan arbetet på din fritid. Att arbetsgivaren ska se till så att du har en rimlig arbetsbelastning så att du inte behöver arbeta under helger eller semestrar, fortsätter Mirjam.

Göran Kecklund som är professor vid stressforskningsinstitutet pratar om fyra sorters återhämtning nämligen sömn, aktiv återhämtning, passiv återhämtning och pauser under arbetsdagen. Här går vi fritt igenom de fyra sorterna.

 

Sömn

Att en god natts sömn har inverkan på hälsan är nog inte en nyhet för någon. Det finns många råd från sömnforskare om vad vi själva kan göra för att skapa goda förutsättningar för en bra sömn, som att hålla en någorlunda stabil dygnsrytm, vara en stund i dagsljus under dygnets ljusa timmar, röra på kroppen under dagen och sova i ett mörkt och svalt rum. Men en del av de sömnstörningar vi upplever handlar om tankar på arbetet och arbetsrelaterad oro. Det kan exempelvis bero på en för hög arbetsbelastning, bristande kontroll i arbetet eller konflikter i arbetsgruppen. Återkommande arbetsrelaterade sömnstörningar kan vara en tidig signal på ohälsa, så det är bra att prata om det med chefen, kanske tillsammans med någon från företagshälsovården.

 

Aktiv återhämtning

Aktiv återhämtning är, precis som det låter, den återhämtning som innebär att du själv på något sätt är en aktiv aktör. Det kan handla om att ta en promenad, utföra en hobby eller att ta en kopp te med en vän. Det viktigaste är att aktiviteten inte är förknippad med krav, vilket exempelvis vissa hushållssysslor kan vara.

Fysisk aktivitet hjälper till att hantera kroppens stresspåslag.

Fysisk aktivitet hjälper till att hantera kroppens stresspåslag. Träning och rörelse är bra oavsett om det handlar om lågintensiv träning, som yoga eller högintensiv träning som löpning eller boxning.

I en hektisk vardag är det lätt att glömma bort att prioritera sina intressen utanför jobbet. Att ägna dig åt lustfyllda aktiviteter vars enda syfte är att göra dig glad kan ge dig energi som du sedan kan använda på arbetet eller i pressade situationer.

 

Passiv återhämtning

Passiv återhämtning handlar om sådant som i princip inte kräver någon ansträngning alls av dig, som att kolla tv-serier eller slösurfa på facebook. Här är forskningen inte riktigt entydig kring hur effektiv denna slags aktiviteter är för återhämtningen. Passiv återhämtning verkar också kunna medföra vissa negativa effekter.

 

Pauser under arbetsdagen

Det är inte farligt att stressa om du får återhämtning mellan varven. Men det är viktigt att ta sig tid att pausa och ladda batterierna. Även under arbetsdagen. Om du inte upplever att du har möjlighet att ta korta pauser, utan att det exempelvis innebär att du får jobba över, är arbetsbelastningen sannolikt för hög – prata med din chef om det. I annat fall kanske det handlar om att fundera kring om du själv underskattar behovet av korta pauser? Testa att ta pauserna på allvar, och kanske kommer du att upptäcka en nog så god produktivitet, och en lite lugnare kropp.