Kvinnlig företagare: Pitcha till dig pengar!
Nyhet 18 September, 2019

Kvinnlig företagare: Pitcha till dig pengar!

Av: Unionen Opinion

Utvecklingen mot ett jämställt företagande går långsamt, visar Unionens undersökning ”Kvinnors företagande regionalt.” För långsamt. Bara en tredjedel av Sveriges företagare är kvinnor. En delförklaring kan vara att kvinnliga grundare har svårt att få riskkapital till sina idéer. Enligt Dagens industri får kvinnliga entreprenörer mindre än en procent av riskkapitalet! Trots att det inte finns någon god grund för ojämlikheten. Studier, bland annat en från Luleå tekniska universitet, slår hål på myter som att mäns företag presterar bättre eller når bättre resultat än vad kvinnors gör.

– Det är viktigt för investerare att kunna se bortom den här typen av föreställningar. Men det är också så att lika väljer lika, man dras till det man känner igen och förstår, det fenomenet syns även vid rekrytering. Därför behöver vi få fler kvinnliga investerare som känner igen kvinnors idéer och sätt att uttrycka sig, säger Karin Edström, investment manager hos Almi Invest.

Men har du en superidé nu, och inte tid att vänta på att stereotyper ändras? Här proffstipsen som vässar din pitch och tar dig närmare pengarna idag.

 

Sätt din pitch!

Karin Edström, Almin Invest tipsar.

Äg rummet. Var inte ursäktande och tacksam. Kom påläst, kunnig och tänk att investerarna har förmånen att få ta del av din idé. ”Vi vill se att du har tillräckligt mycket skinn på näsan och pannben när det tar emot, för det gör det för alla ibland. Då måste man kunna hålla humöret uppe och hänga i”, säger Karin Edström.

Vad är unikt? ”Vi investerar inte i idéer vi redan har sett, om det inte tillförs något nytt”, säger Karin Edström. Sätt fingret på vad som är unikt. Vari ligger innovationshöjden?

Öppenhet är en dygd. Att komma på en briljant idé är en sak, att kunna anpassa den till kundernas önskemål är en annan. Gör tester, dra slutsatser och våga göra förändringar. Karin Edström tycker ett bra svar på investerarens frågor är: Vi har hypotesen att det är så här…, och baserat på det har vi tänkt oss att… ”Det visar att ni har gjort er research, är trygga i er analys, men också villiga att justera era idéer enligt marknadens önskemål.”

Presentera ett kunnigt team. Ju starkare och mer komplett teamet kring affärsidén är, desto större chans att få finansiering. ”Vi vill gärna träffa teamet, och se att ni har en samsyn kring visionen.”

Ha en plan för pengarna. Investeraren vill höra vad pengapåsen ska användas till och hur länge den ska räcka.

Koll på kunden. ”Många har god koll på produktutveckling och teknologi och tänker ta 1,5 procent av världsmarknaden, men färre kan beskriva hur det senare ska gå till”, säger Karin Edström. Hur ska ni sälja? Hur hittar ni kunderna? Och vad kostar det? Visa en go to market-strategi. Tänk gärna i termer av digital marknadsföring och försäljning.

Snygga slides. På nätet finns goda exempel på hur du bygger en powerpoint på typ snygga, relevanta och lagom många slides (tänk tio stycken). Googla, så hittar du gratis mallar.

Comments are closed.