HBTQI-priset 2020: “På jobbet ska man kunna känna sig fri som människa”
Nyhet 24 November, 2020

HBTQI-priset 2020: “På jobbet ska man kunna känna sig fri som människa”

Av: Unionen Opinion

Telia visar att det går att förbättra en kultur på relativt kort tid – om högsta ledningen driver frågan. I somras arrangerade de en digital Pride, som sändes i flera länder. Och därmed tog de tydlig ställning även i länder där hbtqi-personers rättigheter nu är hotade. För sitt arbete med frågorna vinner Telia Unionens hbtqi-pris 2020.

Trots att vi sett stora framsteg de senaste åren så känner en del hbtqi-personer oro för att deras sexuella läggning ska ha negativa konsekvenser på karriären. Och här kan arbetsgivare spela en viktig roll. I allt från reklamkampanjer, till policys om alla människors lika värde och regler vid rekrytering kan storföretag vara förkämpar för rätten att älska vem man vill. Telia är ett av de företag som tagit ton, framförallt på senare år. Och för deras arbete med dessa frågor vinner de Unionens hbtqi-pris 2020.

– Det är verkligen roligt och en stor ära. Eftersom nomineringen kommer från våra egna anställda så är det ett bevis på att man upplever att på Telia kan man ta med hela sig själv till jobbet och känna sig fri som människa, säger Telias mångfaldschef Clara Bodin.

Sedan flera år tillbaka har Telias anställda i alla länder uppmanats att delta i Pride. Och även sådana ställningstaganden har betydelse.

– Efter det har hbtqi-medarbetare vittnat om att de känt en större trygghet i att vara öppna på arbetsplatsen, säger Clara Bodin.

Så när det tidigare i år stod klart att sommarens Pride-parader skulle ställas in, kläckte Chris Hovde, ansvarig för mångfaldsfrågor i Norge, idén om att ha en digital Pride med talare från olika länder. Deras vd Allison Kirkby öppnade eventet med ett uppskattat tal om vikten av rätten att få vara sig själv.

– Gensvaret blev större än vad vi förväntat oss. Vi bjöd även in personer utanför bolaget att deltaoch det gjorde de! Jag vet att flera företag kopierade konceptet och körde virtuella Pride, men vi var först, säger Clara Bodin.

Detta sändes även i länder som Estland, Litauen och Ryssland – länder där hbtqi-personers rättigheter fortfarande ifrågasätts eller till och med stramas åt.

– Vi vill att våra medarbetare där ska känna närhet och stöd från Telia-familjen i Norden. Att vi körde virtuellt gjorde att alla kunde vara med, även de som inte vill visa det utåt. De kunde delta hemifrån, riskfritt.

Något Tomas Vytautas Raskevicius, från Frihetspartiet i Litauen, bekräftar. Han var en av talarna på Telias Pride.

– Sedan Litauen gick med i EU är det förbjudet att diskriminera hbtqi-personer för sin sexuella läggning, men det finns fortfarande ett stigma kring de här frågorna, så man klagar sällan till sin arbetsgivare av rädsla för negativa konsekvenser, säger Tomas Vytautas Raskevicius.

Hjälper det att storföretag tar ställning i frågan?

– Ja, de har pengar, och pengar är makt. På så sätt kan de vara intressenter i att driva på social förändring. Det är coolt när de riskerar eget kapital genom att ta ställning för att hbtqi-frågor.

Och här har Telia alltså tydligt visat var man står, men visst finns det fortfarande utmaningar för företaget.

– För oss handlar det om att få majoriteten att få förståelse för minoriteters situation och inse att en mångfaldig och inkluderande kultur är bra för hela företaget. Exempelvis visar olika studier att mångfald leder till ökad innovation, produktutveckling, kundnöjdhet, välmående personal, man får lättare att rekrytera och behålla personal och så vidare, säger Clara Bodin.