Public services licenssystem är rättvist, garanterar oberoende men framför allt – det fungerar!
Media & Kommunikation 2 Oktober, 2017

Public services licenssystem är rättvist, garanterar oberoende men framför allt – det fungerar!

Public services licenssystem är rättvist, garanterar oberoende men framför allt – det fungerar! – Fredrik Ostrozanszky

Av: Fredrik Ostrozanszky

Public Service-kommittén har sedan december utrett den framtida finansieringen för public service. De förväntas föreslå en finansiering liknande begravningsavgiften, det vill säga via skattsedeln. Du har säkert hört om det här förut.

Senast dagarna har man också kunnat läsa att Public-Service kommittén är överens om en ny finansieringsmodell.

Senast förslaget var uppe var 2012. Då presenterade Public Serviceutredningen sitt slutbetänkande och man beslutade man klokt nog att inte ändra på licenssystemet. För även om dagens licenssystem inte är helt anpassat efter dagens tekniska utveckling så löser det fortfarande nyckelproblem.

För när man tittar närmre så kan man se bland annat detta om licenssystemet:

  1. Rättvist.

    Licenssystemet rättvist så till vida att det är de som kan ta del av innehållet via utrustning avsedd för ändamålet som betalar avgiften. Har du en tv-mottagare ska du idag vara med och bidra till public service innehåll. Med det som verkar bli kommitténs förslag finns det inget sätt att stå utanför, alla betalar oavsett om man kan ta del av innehållet eller inte. Svaret på problemet där en del går på de digitala tjänsterna utan att betala radio- och tv-avgiften är inte att tvinga alla att betala, problemet är snarare att dessa kan ta del av innehållet utan att betala en avgift.

  2. Garanterar oberoende rapportering.

    Licenssystemet garanterar ett viss oberoende, från dagspolitiken och från den kommersiella marknaden. Även om det kan tyckas vara en struntsak så innebär en public service-skatt att mer kontroll över verksamheten flyttas till regeringskansliet. I en tid när mediernas oberoende blir allt mer sällsynt världen över är detta ett steg i fel riktning.

  3. Det fungerar redan.

    Tvärtemot Public service-kommitténs syn fyller systemet sitt syfte. 3,5 miljoner hushåll betalade avgiften 2016. Det motsvara ungefär 90 % av de som faktiskt ska betala avgiften. En betalningsmodell som är så accepterad kan knappast ha spelat ut sin roll.

Att ständigt utveckla, vrida och vända, för att uppnå bättre resultat är något som Unionen står bakom och uppmuntrar. Men som det verkar nu har utredningen tyvärr mest blickat bakåt och grävt i kasserathögen av lösningar.

Vi i Unionen tycker att det är bra att regeringen utreder framtidens finansiering av public service. Vi behöver se framåt för att möta de utmaningar som vi vet är på väg och utveckla bättre lösningar som fungerar i en digital samtid, men utan att samtidigt kasta ut de delar av lösningen som ändå fungerar och är en omistlig del av dess särart.

Comments are closed.