Lång väg innan Starbreeze återvinner trovärdigheten
IT & Telekom 19 December, 2018

Lång väg innan Starbreeze återvinner trovärdigheten

Av: Magnus Gerentz

Starbreeze ansökan om rekonstruktion visar på en allvarlig misskötsel av bolaget, som drabbar både anställda och småsparare. Flera företrädare för Starbreeze utreds nu även för grovt insiderbrott, vilket indikerar ett företag där delar av ledningen, om anklagelserna stämmer, har visat på en fullständig omdömeslöshet.

Den 3 december ansökte dataspelsutvecklaren Starbreeze om rekonstruktion. Därmed inleder bolaget nu en resa med att skriva ned sina skulder i syfte att skapa en ny plattform att fortsätta sin verksamhet med. Spiken i kistan för verksamheten i dess nuvarande form var svaga försäljningssiffror från deras senaste spel Overkill’s The Walking Dead, som inte kunde täcka upp för den likviditetsbrist som finns i bolaget.

Beskedet kom som en chock för många. Aktiekursen dök 60 procent efter nyheten, och även om bolaget hade vinstvarnat var det få som anade att situationen var så pass allvarlig att det skulle krävas en rekonstruktion.

Inte nog med det. På morgonen den 5 december knackade Ekobrottsmyndigheten på dörren på Starbreeze huvudkontor och gjorde en razzia med misstanke om grovt insiderbrott. Bara några veckor innan Starbreeze vinstvarnade och ansökte om rekonstruktion, sålde avgående finanschef och avgående vd aktier för miljonbelopp utan att offentliggöra insiderinformationen, enligt Dagens Industri.

Vägen framåt för bolaget är oviss. Starbreeze har meddelat att man ska fokusera på kärnverksamheten: spelutveckling och förlagsverksamhet. Därmed fasar Starbreeze bland annat ut sin misslyckade storsatsning på VR och flera andra verksamheter.

Dataspelsbranschen är speciell i sin karaktär. Alla dataspelsutvecklare lägger stora pengar och mycket tid på att utveckla ett specifikt spel, därefter hänger mycket av bolagens finansiella överlevnad på hur väl de spelen mottags av konsumenterna. Och när Starbreeze lanserade Overkill’s The Walking Dead, den största releasen sedan mer lyckade Payday 2 för fem år sedan, blev det efter mottagandet och recensionerna klart att spelet, i dess nuvarande form, mer eller mindre var en flopp.

Men problemen för Starbreeze började inte med det senaste spelsläppet. Bolaget har gjort flera misslyckade satsningar inom andra områden. Däribland storsatsningen på VR. Vidare har Starbreeze de senaste åren genomfört flera stora förvärv, det senaste den indiska grafikstudion Dhruva Interactive 2017.

Även om Starbreeze under en längre tid har haft lönsamhetsproblem har bolaget fortsatt att vara en stor aktör på den svenska spelmarknaden. Totalt 639 personer var anställda i november, enligt den senaste kvartalsrapporten, där en stor andel utgörs av personal utomlands. 2017 hade företaget den sjätte högsta omsättningen bland de svenska dataspelsbolagen, enligt Dataspelsbranschen.

Exakt vad rekonstruktionen får för effekter för de anställda är ännu oklart, men det bör inte råda några tvivel om att många kommer att vara tvungna att leta efter nya jobb. Många yrkesroller inom dataspelsbranschen har tack och lov den egenskapen att vara hett eftertraktade. Kompetensbrist anges i många fall som det största problemet, och med tanke på den starka tillväxten i branschen finns det inga tecken på att kompetensgapet kommer att minska. Med tanke på hur eftertraktad personalen är kan det snarare vara så att det är bolaget som ska oroa sig för personalflykt. Rekryteringsfirmor och konkurrenter lär nu försöka plocka upp orolig och missnöjd personal inom Starbreeze.

Man kan hoppas att ledningen på Starbreeze har lärt sig sin läxa. Att man med rekonstruktionen tar med sig lärdomar om hur ett dataspelsbolag inte ska skötas. Fokus på kärnverksamheten låter som steg i rätt riktning, men det är en lång väg att vandra innan Starbreeze kan återvinna trovärdigheten som en seriös aktör på den svenska dataspelsmarknaden.

Comments are closed.