Kompetensbrist och jämställdhet är Sveriges ödefråga
digitalisering 13 Mars, 2018

Kompetensbrist och jämställdhet är Sveriges ödefråga

Kompetensbrist och jämställdhet är Sveriges ödefråga – Lina Andersson

Av: Lina Andersson

”Dudes are douchebags!”utsågs till en av Almedalens mest kreativa och provocerande seminarierubriker 2017.

Det var Ungdomsbarometern som stod bakom seminariet som handlade om att unga män bryr sig mindre än unga kvinnor om miljön, socialt ansvar och samhället.  Vi vet idag att unga personer i stor utsträckning väljer utbildning utifrån deras intresse. När Ungdomsbarometern 2018 undersökte hur unga kvinnor och unga män beskriver sig själva beskrev unga kvinnor sig med termer som feminist, livsnjutare, hundmänniska, antirasist och miljövän. Unga män beskrev sig som gamer, livsnjutare, sportfantast, prylnörd/techie och datanörd. Det skulle utifrån dessa beskrivningar kunna vara logiskt att fler killar än tjejer söker sig till teknisk utbildning. Men ändå är det inte logiskt.

Tekniken är en oerhört viktig komponent i arbetet för ett bättre och mer hållbart samhälle och det är människor som driver teknikutvecklingen framåt.

Drönare som läser av risker för kolerautbrott i Mali, skapandet av virtuella miljöer där det går att testa och utveckla robotar som kan hantera kärnkraftkatastrofer som den som skedde i Fukushima, utveckling av miljövänligare flygplansteknik och maskiner som omvandlar spillvärme från industri och fartyg till fossilfri elektricitet. Alla exempel ovan är områden där svenska företag är världsledande och vilkas innovationer har en avgörande betydelse för samhällsutvecklingen. Fler unga kvinnor borde med andra ord verkligen vara intresserade av teknisk utbildning.

Idag är kompetensbristen inom tekniktunga yrken ett reellt och akut hot mot framtiden

Det gäller inte enbart för industrin utan också tekniktjänstesektorn, IT-branschen och energisektorn. Kompetensbristen handlar om behovet av kompetens som vi idag inte riktigt vet vad det är. Det vill säga utvecklingen av det som inte ännu finns. Det handlar också om att kompetensförsörja för det vi redan nu vet ska komma i en allt högre utsträckning, så som Virtual Engineering och simulering. Det handlar även om en omställning av kompetens för de som redan idag är anställda inom exempelvis industrin som om några år kommer behöva kunskap inom områden där de idag saknar kunskaper.

Ska vi lyckas med den utmaningen måste teknikbranschen bli mer jämställd.

Vi behöver prata mer om vad tekniken kan användas till för att fler kvinnor ska söka teknisk utbildning. Utbildningsbroschyrer och utbildningsmaterial måste på ett helt annat sätt än idag synliggöra kvinnor. Men vi behöver också skapa arbetsplatser där det finns reella möjligheter för kvinnor att göra karriär på lika villkor som män, där lönerna är jämställda och där prestationer uppmärksammas på ett likvärdigt sätt.

 

 

Comments are closed.