Test: Så många nappar får ditt jobb

I dag är föräldraskap ofta en bromskloss i karriären. Det är inte okej! Unionen jobbar för ett föräldravänligt arbetsliv. Därför delar vi varje år ut priset Guldnappen till ett föräldravänligt företag. Kolla hur föräldravänligt ditt jobb är! Kanske borde ni vinna Guldnappen i framtiden?

    På min arbetsplats…

    Bild utan bildtext
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga
    Instämmer inte alls
    Instämmer till fullo
    Det här är en obligatorisk fråga

    Svar: Så många guldnappar fick ditt jobb

    Alla svar där du gett betyget 1 till 3 ger 0 nappar. Alla svar där du gett betyget 4 eller 5 ger 1 napp. Räkna ihop antalet nappar. 7-10 nappar Grattis! Du jobbar på ett föräldravänligt företag. Se vilken eller vilka påståenden som eventuellt fått lägre betyg så ser du var det finns utvecklingsområden. 4-6 nappar Ganska bra! Ditt jobb är ganska föräldravänligt. Se vilka påståenden som fått lägre betyg så ser du var det finns utvecklingsområden. 0-3 Här kan det mesta bli bättre! Läs mer om föräldravänligt arbetsliv på unionenopinion.se eller på unionens facebooksida.

Läs mer om föräldravänligt arbetsliv här

Checklista: Så blir ditt jobb föräldravänligt!

Här är 11 enkla steg till en föräldravänlig arbetsplats. Unionens expert Peter Tai Christensen lyfter de viktigaste framgångsfaktorerna. Hur många check får ditt jobb?

  1. Inflytande över arbetstiden. För att få livspusslet att gå ihop behöver medarbetare med barn kunna påverka när de jobbar.
  2. Vettiga mötestider. Möten läggs på tider som möjliggör hämtning eller lämning på förskola eller skola och fritids.
  3. Jobba där du gör det bäst. På ett föräldravänligt jobb har du möjlighet att kunna påverka var du jobbar, som hemifrån.
  4. Chefen som förebild. Här föregår de chefer som har barn med gott exempel genom att tex vabba eller vara föräldravänliga. Chefen lever som hen lär.
  5. Information och framförhållning. Det bedrivs ett aktivt arbete för ett föräldravänligt arbetsliv. Exempelvis överlämningssamtal vid föräldralediget. Föräldralön och löneutfyllnad vid vab.
  6. Mail- och mobilpolicy. Här finns tydlighet kring förväntningar och möjligheter, tex vilken tid medarbetare förväntas vara tillgängliga för jobbet och vilka möjligheter till distansarbete som finns.
  7. Uppmuntran till föräldraledighet. När medarbetare, oavsett kön, ska bli föräldrar signalerar arbetsgivaren att det är en självklarhet att vara föräldraledig.
  8. Rekrytera utan att diskriminera. I en rekryteringsprocess avstår chefer från att fråga sådant som om en arbetssökande är gravid eller planerar att skaffa barn.
  9. Se föräldralediga som närvarande. Självklart har gravida och föräldralediga samma rätt till löneutveckling och karriärmöjligheter som alla andra anställda.
  10. Kompetensutveckla föräldrar (också). Givetvis har småbarnsföräldrar samma tillgång till kompetensutveckling som alla andra anställda.
  11. Valbar vobb. Medarbetarna själva väljer om de vill vabba eller vobba (jobba hemifrån när ett barn är sjukt) och det finns rutiner för att hantera tillfällig, oplanerad frånvaro.

”Här kommer personalen först!”

Redovisningsbranschen är erkänt krävande att jobba i. Men alla företag faller inte i jobba dygnet runt-fällan. Hos Deskjockeys satsar man hårt på att vara en föräldravänlig arbetsgivare.

Hos våra konkurrenter måste du jobba 140 procent och så var det verkligen på mina tidigare jobb. Jag jobbade jämt! Till slut kände jag att det här är inte värt det!, säger Jonny Boström som är operativ chef på revisions- och redovisningsbyrån Deskjockeys.

Här har man satsat extra på i stället vara en föräldravänlig arbetsplats. Eller livsvänlig, som Jonny uttrycker det.

”Vi vill att man ska ha ett liv utanför jobbet.”

För att signalera att balans i livet är viktigt måste chefen går före och visa vägen, menar han.

”Jag mailar inte sent på kvällen eller på helgerna. Det är viktigt för kulturen att jag som chef lever som jag lär. Du kan inte säga ”jaså jobbar du halvdag, ha ha” när någon går tidigt om du vill uppmuntra till flexibilitet.”

Och han gör det inte bara för medarbetarnas skull.

”Jag är här delvis här själv för att jag tröttnat på att alltid stressa. Jag har varit på större redovisningsföretag. Om du vill ha någon typ av karriär där så måste du jobba dygnet runt och jobba in dig med rätt personer. Jag vill vara med och driva utveckling, men inte jobba dygnet runt. Det är perfekt här.”

Varför funkar föräldravänlighet hos er men inte hos andra?

”Vi är där vi är jämfört med våra konkurrenter för att vi lyft blicken och tittat på hur vi vill jobba. Business by design, inte business by default. Vanliga redovisningsbyråer låter kunderna styra och är helt i händerna på kunderna. Vi gör tvärtom. Vi säger personalen först, sedan kunderna.”

Blir inte det dyrt?

”Om vi har bra kunder som är nöjda så rekommenderar de oss till andra. Dessutom är det så att om vår personal mår bra gör de ett bättre jobb. Det gynnar kunden. Och vi ska inte jobba ihjäl oss men göra rätt saker”, säger Jonny.

Att det Jonny säger är ord och inga visor bekräftar redovisningskonsulten Erika Wårstam. Hon har tidigare jobbat i andra företag där det inte var lika lätt att få ihop jobb och familjeliv.

”Där jag jobbade tidigare kunde jag få en klump i magen om jag vaknade och sonen var sjuk. Jag kunde känna hur chefen ansåg att det blev ett jätteproblem. Den känslan har jag aldrig haft här. Det är enormt stor skillnad. Det gör att stressen blir mycket mindre.”

”Förra veckan var jag hemma hela veckan eftersom vi var däckade av kräksjukan. Det var en stor lättnad att känna att ingen här tyckte att det var dåligt eller ifrågasatte det.”

På Deskjockeys möten frågar man alltid hur alla ligger till med beläggningen. Var och en planerar utifrån egna förutsättningar. Det finns stor flexibilitet, men också tydliga mål och förväntningar. Det är viktigt att de anställda inte känner sig pressade. Men det funkar inte att bara sluta leverera.

”Tempot idag är högt, om du inte svarar på en offert på en vecka byter de leverantör. Därför måste vi ha en backup. Och alla måste hjälpas åt”, säger Jonny.

När Erika hade en uppgift som behövde lösas under sjukveckan gick hon ut på intranätet och bad om hjälp. Genast var en kollega där och tog över.

”Här ställer alla upp för varandra. Om du känner enorm press kanske du inte orkar vara sjyst eller orkar tänka igenom det du gör. Men här kan vi i stället leverera det där lite extra. För oss kan föräldravänligheten göra att vi ger mer till kund. Vi håller längre och kunderna får ut mer. Win win för alla!”, säger Erika.

”Man ska känna en skön känsla när arbetsdagen är slut”, säger Jonny.

Föräldravänligt enligt Deskjockeys

Anställda först. Deskjockeys sätter de anställda i fokus, därefter kommer kunden. ”Om vi lyckas hitta och behålla motiverade och nöjda anställda kommer även våra kunder att bli nöjda med bemötandet.”

Arbeta inte övertid. Hellre anställa för många än ha för få – hellre överkapacitet än underkapacitet.

Uppbackning. Samma mallar, filnamn osv gör att vem som helst kan hoppa in och fortsätta arbetet.

Flexibilitet. Du kan jobba när och var du vill. Arbetssätt och hjälpmedel ska vara det modernaste på marknaden.

Anpassa jobbet. Se olikheterna hos medarbetarna och hitta arbetssätt och lämpliga arbetsuppgifter utifrån deras förutsättningar.

Planera. Just nu pågår arbetet med att optimera arbetsplaneringen.

Eget ansvar. Alla anställda har självständigt kundansvar. Att styra sin egen tid tillsammans med kunden är absolut nödvändigt för att minska stressen och öka trivseln på arbetsplatsen.

Distansmöten. Alla möten är via Skype, så att man kan delta på distans. D J spelar dessutom in alla möten så att man kan se dem i efterhand om man varit ledig eller vabbat.

Socialt. BW (Before Work) och inte bara AW för att folk ska kunna umgås när det passar bäst. Företaget erbjuder frukost varje morgon.

Descjockeys way. ”Vi hjälper varandra, vi vågar be om hjälp och vi tittar inte snett på varandra. Via intranätet kan vem som helst be om hjälp, vi kan enkelt meddela var vi är. Vi använder tekniken för att stötta.”

FAKTA Jonny Boström

Ålder: 51 år.

Titel: Operativ chef.

Familj: Gift.

FAKTA Erika Wårstam

Ålder: 36 år.

Yrke: Redovisningskonsult.

Familj: Gift och son 6 år.