Kvalitetssäkrad rådgivning måste prioriteras

Många apoteksföretag i Sverige har på olika sätt provat att utveckla apoteken och att samtidigt öka lönsamheten. Blodtryckstester, vaccinationer och hudvårdsbehandlingar är olika tjänster som de olika kedjorna har provat. Vi på Unionen tyckte att det var dags att se sig om och lära sig av andra länders framgångar och därför ordnade vi en studieresa till London, England.

Något som är tydligt efter första dagens studiebesök och föredrag är att det finns en större mångfald av apotek i England.

Det finns den stora kedjan Boots som utöver läkemedel och egenvård också tillhandahåller färdiglagad mat, läsk, godis och hudvårdsprodukter. Det finns också mindre företag som har specialiserat sig på ett farmaceutiskt sortiment som inte är receptbelagt och som inte måste tillhandahållas av en apotekare.

Det farmaceutiska sortimentet består bland annat av preparat som skjuter upp menstruation, preparat mot håravfall, vaccinationer mot influensa eller hepatit B samt preparat mot erektil dysfunktion. Detta sortiment är helt utanför läkemedelsförmånen och med fri prissättning.

Apoteken här erbjuder även andra tjänster som subventioneras av en motsvarighet till svenska Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Viktminskning, sluta röka, influensavaccinationer för riskgrupper och livsstilsrådgivning.

Apoteken har också en större variation bland de anställda. Förutom apotekare finns det också en rad olika typer av apotekstekniker med olika utbildningsgrader samt assistenter.

Vi på Unionen berättar ofta om den pressade personalsituationen på apoteken – få anställda gör att det sällan finns tid för kompetensutveckling på arbetstid och ibland inte ens till raster. Hur är det med bemanningen på apoteken i London? Som dessutom erbjuder fler farmaceutiska tjänster.

Bemanningsproblematiken verkar finnas i England också. Det förekommer till exempel att personalen som lämnar ut det farmaceutiska utbudet är apotekstekniker, något som apoteksmarknadsutredningen vill förbjuda i Sverige. Vi upplevde också att det finns en konkurrens mellan tekniker och apotekare, om vem som ska utföra de extra tjänster som erbjuds.

En tydlig aspekt är att samtidigt som apoteken jobbar aktivt med att bredda sitt sortiment så finns ingen större efterfrågan av dessa farmaceutiska tjänster från kunderna. I slutändan är det inte apoteken kunderna vänder sig till för att få rådgivning kring att sluta röka eller viktminskning. De vänder sig oftare till vården och tyvärr ofta när de väl har fått problem med hälsan.

Mina insikter efter resan är att de svenska apoteken bör uppmuntras till att främja sin kärnverksamhet som är att expediera läkemedel och att tillgodose kunderna med kvalitetssäkrad rådgivning.

Det är av vikt att apoteken får tillräckligt med ersättning från staten så att rådgivningen inte uteblir på grund av slimmade organisationen och låg bemanning. Det är lika viktigt att de olika lärosätena prioriterar vikten av rådgivning i läroplanen så att fler farmaceuter och tekniker känner sig bekväma i rådgivningssituationen.

Kommentera